Friday 30 September 2016

PLHIV REZEKI MILIK ALLAH

UPDATE 30.09.2016
2.05 AM
Assalamualaikum kepada semua pembaca blog budakkampung.. harap2 semua sehat selalu… harap semua berada di bawah rahmat Allah… so hari nie saya budakkampung nak berkongsi sedikit cebisan nota kecil yang bertajuk “REZEKI MILIK ALLAH”

Okey refer pada tajuk besar rezeki milik Allah.. ya benar.. rezeki kita semua nie milik Allah.. Allah yang bagi dekat kita semua… semua adalah salah satu sifat Allah.. yang maha penyanyang… Allah aku bagi semua rezeki dekat hambanya.. sama ada kita islam atau pun bukan islam.. semua Allah bagi sama rata…dan akan mengikut kemampuan sesorang…

Okey kita balik pada tajuk kita,,, kenapa tajuk aku hari nie rezeki milik Allah…. Ramai yang email dekat aku.. bertanyakan .. mcm mana.. mcm mana..macam mana…. Macam mana apa kan… macam mana dengan pekerjaan saya… mcm mana carrier saya.. kalau saya sekarang ada penyakit rvd nie.. awak-awak semua jangan risau pada rezeki.. jangan risau dengan pekerjaan dan carrier awak semua tu… semua tu sudah tertulis di atas.. kalau Allah mengkehendaki semua tu berlaku..semua akan belaku.. jangan fikir telalu negative.. open mind sikit…

Ada satu email yang saya dapat berkenaan tentang satu carrier seseorang,,, yang baru mahu menghabiskan pengjian medic dia… woooooo… carrier dia mmg la berat sikit kan.. pelajar medic tu.. okey kalau medic selalunya akan menjadi docter kan.. so agak susah la kalau awak nak terukan cita-cita awak nak jadi docter.. sebab docter ni sangat-sangat dekat dengan pesakit.. sangat dekat dengan medical treatment. Pada pendapat saya awak kene tukar carrier untuk menjadi seorang dokter kepada carrier lain.. banyak lagi yang boleh dipilih.. mmg berat ujian yang awak kene lalui.. berat.. saya tak nafikan.. untuk awak memilih menjadi dokter sangat tipis.. awak kene pilih carrier lain… kepada yang email saya tu.. jangan lupa pada tajuk saya nie rezeki tu milik Allah.. kalau Allah nak awak jadi dokter.. awak akan jadi jugak.. kalau Judah tertulis yang awak bukan menjadi dokter.. so awak kene redha dengan apa yang awak kene terima.. terima seadanya ye saudara..

Itu baru cerita pasal seorang yang memilih carrier dia sebagai dokter.. sekarang cerita pasal aku sikit… heheh.. tak banyak pon.. kenapa aku cakap bahawasanya rezeki itu semua milik Allah… even aku nie ada rvd rezeki Allah tu sentiasa mencukupi bagi aku… Alhamdulillah bersukur sangat-sangat… sebab apa..
1)      Aku ada pendidikan walaupun tak setinggi mana pon.. Alhamdulillah carrier utama aku adalah sebagai accountant and auditor dekat salah seuah syarikat yang nak kata besar tak la besar sangat… sedang2 gitu la.. Alhamdullilah walaupun aku ada RVD aku ada sumber rezeki..
2)      Second carrier aku adalah sebagai seorang guru.. heheheh.. tak lah mengajar dekat sekolah.. tapi mengajar di pusat tusien.. Alhamdulillah la.. dapat menambah aku punya pendapatan.. rezeki semua dimana-mana kawan…
3)      Okey yang last sekali carrier aku adalah sebagai private badan uniform… tak perlu la mention badan uniform apa kan.. kerja nie just sambilan je… kalau ada job aku turun la… badan uniform aku nie best jugak la… lebih kurang mcm rela la.. tapi dia lain daripada yang lain…

Okey semua aku dah cerita pasal carrier aku… so kepada semua yang ada di luar sana.. jangan risau jangan takut sebab rezeki Allah tu berada di mana-mana. Kita just kene cari cara mcm mana nak sampai ke tahap tu… walaupun kita ada RVD kita still lagi manusia.. yang ada perasaan.. persaaan apa..
1)      Nak kahwin
2)      Nak ada anak
3)      Nak ada harta
4)      Nak berjaya
5)      Nak itu nak ini

So semua orang di muka bumi nie nak bejaya.. tak terkecuali orang-orang mcm kita nie kan.. semua nak Berjaya.. so aku pernah dengar satu kata-kata yang aku ingat  sampai sekrang… “sebelum langkah ke 1000 smapai kita kene mulakan dari langkah pertama”.. so kawan-kawan dan saudaraku kat luar sana jangan risau dengan sakit yang kita ada.. bukan ianya penyebab kita untuk Berjaya.. semoga kawan-kawan yang kat luar sana dapat mengejar cita-cita korang.. semoga dipermudahkan segala urusan korang semua… AAMIIN.. in Shaa Allah…

Okey sebarang pertanyaan boleh terus email dekat saya ye… kita berkongsi pendapat… dan cara penyelesainyanya.. kongsi dengan saya kalau tak ada tempat untuk berkongsi masaalah.. in shaa Allah.. setiap penyakit ada penyemburnya.. 



Yang ikhlas : hamba Allah
budakkampung



No comments:

Post a Comment