Tuesday 27 September 2016

SYMPTOM PLHIV "DEMAM BERLARUTAN"

Assalamualaikum W.B

update on 27.09.2016 01.10 am

apa khabar semua pembaca blog saya.. harap-harap semua berada di dalam lindungan Allah dan sentiasa diberikan kesehatan yang baik untuk terus meneruskan kehidupan kita di muka bumi ini..

so hari nie saya nak update pasal symptom yang saya dapat selepas saya dapat tahu yang saya nie PLHIV... huhhhh... so hari nie kira-kira genap 2 tahun 1 bulan 7 hari saya berkahwin dengan sakit HIV nie.. 

sepanjang 2 tahun lebih nie Alhamdulillah saya tak kene apa-apa sait pun.. tapi Allah telah menguji saya dalam bulan nie. pada 17.09.2016 saya ditimpa demam panas yang mengambil masa 2 minggu untuk saya sembuh sepenuhnya.. Ya Allah.. masa saya demam macam-macam yang saya dapat rasakan tindak balas penyakit HIV dalam diri  saya.. antara simtom2nya 

1) demam pada bacaan suhu 40 darjah
2) selera makan hilang semalam 2 minggu
3) berat badan berkurangan 7kgs
4) berpeluh pada malam hari
5) fikiran melayang
6) kepala pening teramat

simtom pertama saya mendapat demam yang mencecah sehingga 40 darjah.. memang badan rasa sejuk, panas dan berpeluh.. ubat jangan cakap, panadol apa semua makan.. one day tak tahan sangat pergi dekat salah satu klinik kerajaan.. tapi menghampakan jawapan daripada dokter. "awak just demam disebabkan virus" tu je yang di bagi jawapan.. dalam hati mentang-mentang aku hiv. just pandang sebelah mata je.... aku nie bukan penagih dadah ke apa ke.. tak tahu punca aku dapat HIV dari mana jangan la nak judge aku,,, malas nak cerita pasal dokter tu,, buat dosa je... then just dapat paracetamol je dia bagi..

then next 2 days.. dah tak tahan sangat.. pergi ke hospital yang selalu saya dapatkan rawatan HIV,, masa dekat hospital terus kene admit.. ambil masa 5 hari jugak bercuti dekat hospital... Alhamdulillah keadaan makin sehat.. dapat ubat yang sesuai.. dokter ramai yang datang untuk bagi services. sebab case untuk pesakit HIV nie perlukan rawatan yang betul-betul.. Alhamdulillah dokter yang selalu jumpa untuk rawatan HIV pon datang untuk bagi services...Alhamdulillah... 5 hari dekat hospital semua dah selamat.. sekarang dah makin pulih... cuma darah kurang sikit.. sometime kepala peninng-pening macam nak muntah still ada lagi...

lari jauh pulak.. nak cerita padal simtom sebenarnya... second simptom yang saya dapat selara  makan hilang serta merta.. bayangkan makan sedikit je dah tak boleh telan... tekak rasa payau je... tawar.. everting yang saya makan semua rasa tawar... nak makan pon x selera langsung.... tapi sekarang selera dah naik balik.. semua nak makan..

next berat badan hilang 7KGS... huh... nasib la berat badan nie berat lah jugak.. hilang 7kgs x ada la nampak ketara sangat... still lagi berisi badan nie.. ye lah kan.. kalau selera makan kurang of cos la kan berat badan akan berkurangan... so sekrang dah naik 1 kgs balik.. Alhamdlillah.

next berpeluh badan setiap malam... memang normal bagi salam perkenalan bagi pesakit HIV akan berpeluh setiap malam.. i dont know why... mungkin memang tindak balas virus dalam badan yang menyebabkan ini berlaku..

okey yang nie.. fikiran melayang... huhhh.. masa demam tu,,, mcm-macam dalam otak nie... pikir mati... sampai satu tahap boleh nampak kematian diri sendiri... panjang ceritanya... semua boleh nampak... masa nie menagis sebab nampak sendiri kematian diri sendiri... semua sekali... tapi Alhamdullialh... memberi kesan pada diri jugak..

last sekali.. kepada pening.. salah satu sebab kepala pening disebakan oleh darah dalam badan kurang dari 11 ke 7 dokter cakap... hilang mana darah kene sedut pon tak tahu lah... hahaha... tapi Alhamdulillah.... makan kerang,, makan bayam mungkin darah dah bertambah balik...


okey sebagai penutup... Alhamdulillah CD4 yang terbaru masa bulan 8 tu hari naik lah jugak... tak banyak la sangat.. tapi Alhamdulillah la jugak... before 411 then yang terbaru 417 naik 6 je... hehehehe.. Alhamdulillah tak perlu guna ubat HAART lagi... belum sedia lagi nak kahwin dengan ubat HAART,, bukan takut apa nak guna Ubat HAART nie..ubat cegah TB pon tak punctual lagi.. lagi kalau dah guna ubat HAART. takut x boleh punctual la 
\


so sampai sini je perkongsian saya buat masa nie... so secara kesimpulan...kepaada semua pesakit-pesakit RVD or HIV nie.. kalau dah ada simtom-simtom yang saya sebut dekat atas tu.. pergi dapatkan rawatan dengan segera... cegah sebelum terlambat.... sekian Assalamualaikum...


Okey sebarang pertanyaan boleh terus email dekat saya ye… kita berkongsi pendapat… dan cara penyelesainyanya.. kongsi dengan saya kalau tak ada tempat untuk berkongsi masaalah.. in shaa Allah.. setiap penyakit ada penyemburnya.. 



Yang ikhlas : hamba Allah
budakkampung


No comments:

Post a Comment